Czytaj więce

Jak poprawić prezentację firmy?

Jak poprawić prezentację firmy?

Jak poprawić prezentację firmy?

Skuteczna prezentacja to fundament udanej współpracy. Jednak gotowe wzory scenariuszy, bazujące na szablonach, często zawodzą. W świecie sprzedaży kluczowe są spersonalizowane treści, które uwzględniają potrzeby i oczekiwania odbiorców.

W tym artykule poruszymy tematy związane z poprawą prezentacji firmy, aby stała się ona bardziej skuteczna i lepiej dopasowana do oczekiwań klientów. Chcemy zachęcić Was do włożenia wysiłku w tworzenie wartościowej zawartości merytorycznej, opartej na analizie powodów, dla których Wasi obecni klienci wybierają Wasze usługi i produkty.

Poznaj wskazówki, które pomogą Ci przekształcić zwykłą szablonową prezentację w narzędzie, które realnie wspiera sprzedaż i buduje przewagę konkurencyjną!

Duże kontrakty wymagają dokładnej analizy oferty.
– Dlatego słabsze, szablonowe prezentacje odpadają na etapie porównania.

Brak personalizacji i powtarzalność schematów sprawiają, że prezentacje nie wyróżniają się na tle konkurencji i nie angażują odbiorcy. Uniwersalne podejście sprawia, że firma upodabnia się do konkurencji, zamiast się od niej wyróżniać, przez co klienci nie dostrzegają różnic i wybierają ofertę tańszą, a nie koniecznie korzystniejszą.

Nowoczesny biznes wymaga dedykowanego scenariusza prezentacji, opartego na analizie klienta, dopasowanej treści i języku korzyści. Tak, aby Klient dostrzegł wartość Waszej oferty.

W tym artykule:

Omówimy wady szablonowych prezentacji:

  1. Standaryzacja kontra indywidualizacja
  2. Problematyczne otwarcie oparte na historii
  3. Zastosowanie ogólnych fraz
  4. Brak miejsca na interakcję z Klientem
  5. Brak skupienia na analizie klientów
  6. Ryzyko bycia jak konkurencja

Podpowiemy, jak poprawić skuteczność prezentacji firmy.

  1. Zacznij od analizy klientów
  2. Spersonalizuj treści Personalizacja treści
  3. Struktura scenariusza prezentacji firmowej
  4. Grafika może być szablonowa?

Argumenty przeciw szablonowym treściom prezentacji firmowej:

 

1. Standaryzacja kontra indywidualizacja zawartości prezentacji firmy

W sieci roi się od standardowych wzorów treści prezentacji firmowych, które zakładają ujednolicone podejście do prezentacji firmowych. Takie rozwiązanie może sprawdzić się w sytuacjach formalnych np. wystąpienie prezesa podczas odbierania wyróżnienia lub edukacyjnych, ale w świecie biznesu – szczególnie na konkurencyjnych rynkach – kluczową rolę odgrywa personalizacja treści.

Krytyka:

Utrata przewagi konkurencyjnej.

Uniwersalne prezentacje nie pozwalają na wyróżnienie się na tle konkurencji. Wartościowa prezentacja to taka, która w unikalny sposób komunikuje przewagi danej firmy.

Brak personalizacji.

Klienci oczekują dostosowania oferty do swoich potrzeb i wyzwań. Gotowy schemat, który nie uwzględnia specyficznych wymagań odbiorcy, może zostać odebrany jako lenistwo lub brak zaangażowania.

 

2. Problematyczne otwarcie oparte na historii

Wiele artykułów sugeruje, aby scenariusz prezentacji firmowej rozpocząć od opowiedzenia historii firmy, co jest częstą praktyką w narracyjnych prezentacjach. Jednak na wymagającym rynku takie podejście może być ryzykowne, ponieważ od razu pokazujesz bardzo dużo treści małą czcionką – zanudzasz Potencjalnego Klienta sprawami, które są ważne dla Ciebie, a nie dla niego.

Krytyka:

90% prezentacji zaczyna się od historii firmy

Wyobraźcie sobie, że dokonujecie zakupu telewizora albo pralki, a sprzedawca zaczyna od opowiadania historii firmy Bosch, Amica czy Beko itd.

Brak związku z odbiorcą

Opowiadanie historii na początku może nie rezonować z odbiorcami, jeśli nie jest bezpośrednio związane z ich problemami. Klienci chcą wiedzieć, co firma może dla nich zrobić lub jak może im pomóc, a mniej słuchać ogólnych informacji.

Zmarnowany czas

W kulturze biznesowej czas jest ceniony. Jeśli wstęp nie daje konkretnej wartości, odbiorcy mogą szybko stracić zainteresowanie, a Ty sam podcinasz gałąź, na której siedzisz, jak kucharz, który serwuje potrawę i od razu przeprasza za jej smak, zanim ktoś zdąży jej spróbować.

 

3. Zastosowanie ogólnych fraz

Wiele podpowiedzi oraz sztuczna inteligencja oferują gotowe sformułowania, które mogą być dostosowane do różnych firm poprzez proste zmiany, np. nazwy firmy. W praktyce taka treść prezentacji jest długa, opatrzona wieloma przymiotnikami itd., a przez to, nie jest dostosowana do standardów prezentacyjnych.

Krytyka:

Puste słowa zamiast konkretów, korzyści i dowodów

Zastosowanie ogólnikowych zwrotów, takich jak „jesteśmy liderem branży” lub „zapewniamy najwyższą jakość”, nie wnosi wartości dla odbiorcy. Klienci oczekują konkretów – liczb, dowodów, przykładów.

Zanik unikalności

Na rynkach, gdzie storytelling i wartości są kluczowe, generyczne frazy nie pomagają budować zaufania ani autentyczności.

Przykład anty-treści

„Posiadamy wieloletnie doświadczenie w tworzeniu rozwiązań dopasowanych do potrzeb klientów. Łączymy wiedzę branżową z nowoczesnymi technologiami, budując trwałe relacje i zyskując zaufanie partnerów biznesowych.” – zero konkretów, pusto-mowa.

 

4. Brak miejsca na interakcję z Klientem

Jednostronna narracja w prezentacji firmowej to podejście, które skupia się wyłącznie na komunikowaniu treści prezentacji od nadawcy do odbiorcy, ignorując potrzeby i perspektywę Klienta. Taki model prezentacji przypomina monolog, w którym firma opowiada wyłącznie o sobie, swoich osiągnięciach i ofercie, nie dając przestrzeni na poznanie oczekiwań odbiorcy.

Krytyka:

Odbiorca jako bierny słuchacz

Współczesne prezentacje biznesowe stawiają na interakcję. Klienci chcą zadawać pytania, dzielić się swoimi problemami i otrzymywać na nie odpowiedzi. Planując treść prezentacji firmowej możesz zaplanować miejsce na angażowanie Klienta. Szczególnie na początku prezentacji firmy.

Utrata zaangażowania

Prezentacja, która nie angażuje odbiorcy, traci swoją skuteczność. Obecnie popularne są podejścia interaktywne, gdzie kluczowym elementem jest dialog z klientem oraz możliwość poprowadzenia prezentacji nieliniowo reagując na przebieg spotkania.

 

5. Brak skupienia na analizie klientów

W każdej skutecznej prezentacji biznesowej kluczową rolę odgrywa dokładna analiza odbiorców przed stworzeniem treści prezentacji firmy. Bez niej prezentacja staje się jedynie ogólnym komunikatem, który nie trafia w potrzeby klientów i nie buduje z nimi relacji. Zrozumienie, kim są odbiorcy, jakie mają oczekiwania i wyzwania, jest fundamentem, na którym opiera się dobrze przemyślany scenariusz prezentacji firmy.

Krytyka:

Brak przygotowania to nieefektywne przekazywanie wartości oferty

Na konkurencyjnych rynkach, takich jak polski, bez szczegółowej analizy klienta trudno stworzyć prezentację, która odpowiada na jego potrzeby. Prezentacja powinna odnosić się do realnych problemów i oczekiwań klienta, co wymaga wcześniejszego zrozumienia jego specyfiki.

 

6. Ryzyko bycia jak konkurencja

Jeśli Twoja prezentacja wygląda niemal identycznie jak te przygotowane przez konkurencję, trudno będzie Ci się wyróżnić. Klient nie znajdzie w niej informacji dostosowanych do swoich specyficznych potrzeb, co obniży Twoją wiarygodność. Uniwersalne rozwiązania są wygodne, ale często zawodzą, gdy trzeba zbudować prawdziwą relację z odbiorcą.

Krytyka:

Odrzucenie oferty

Uniwersalne prezentacje mogą być odbierane jako brak zaangażowania, co może skutkować odrzuceniem oferty przez klienta.

Negatywne wrażenie

Szablonowość może budzić wrażenie, że firma nie traktuje poważnie współpracy z odbiorcą.

Mniejsza skuteczność

Brak personalizacji i interakcji obniża zaangażowanie i skuteczność przekazu.

Alternatywa – dedykowany scenariusz jako przewaga

Dzisiejszy standard tworzenia scenariusza prezentacji firmowej wymaga, aby prezentacje biznesowe były przygotowywane z myślą o konkretnych odbiorcach. Jak to osiągnąć? Oto kluczowe kroki:

1. Analiza klientów

Zanim zaczniesz tworzyć prezentację, zastanów się:

  • Kim są Twoi klienci?
  • Dlaczego wybrali współpracę z Tobą?
  • Co sprawia, że są lojalni?

Ta wiedza pozwoli Ci stworzyć przekaz, który trafia prosto w oczekiwania odbiorców, umożliwiając jednocześnie wczucie się w ich rolę, zrozumienie ich perspektywy oraz precyzyjne dopasowanie treści prezentacji do ich rzeczywistych potrzeb i priorytetów. Dzięki temu Twoja prezentacja nie tylko przyciągnie uwagę, ale również zbuduje zaufanie i pokaże, że firma rozumie wyzwania i cele swoich klientów.

 

2. Personalizacja treści

Znajdź odpowiedzi na pytania, dlaczego obecni klienci współpracują z Tobą. To właśnie na tej podstawie powinieneś budować swój scenariusz – dopasowany, konkretny i pełen wartości.

 

3. Struktura scenariusza prezentacji firmowej

Co mówi nasze doświadczenie o tym, co działa najlepiej?

1. Ciekawy wstęp

Przyciągnij uwagę od pierwszego slajdu. Zamiast ogólnikowej historii, skup się na wyzwaniu lub problemie, który jest istotny dla klienta.

2. Podkreślenie silnych stron

Pokaż, co odróżnia Twoją firmę od innych. Stwórz scenariusz prezentacji firmowej konkretny, taki który umożliwia jej skanowanie bez konieczności czytania.

3. Case study

    • Zamiast standardowych przykładów, zaprezentuj interaktywne historie sukcesu Twoich klientów.
    • Możesz skonstruować interaktywne portfolio projektów.
    • Produkty pokaz z loty ptaka, ale zawsze z korzyściami, nie zakładaj, że klient ma taka wiedzę jak ty.

4. Język korzyści

    • Mów o tym, jak Twoja oferta rozwiązuje problemy klienta, a nie o tym, jak wspaniała jest Twoja firma. Cechy twojej firmy np. „ilość zatrudnianych pracowników” opatrz komentarzem w postaci korzyści np. „dzięki dużemu zespołowi szybko i elastycznie realizujemy projekty, bez względu na ich skalę”.
    • Dodaj odpowiednią wizualizację, która uzupełni przekaz – w ten sposób stworzysz wyjątkowo skuteczny i angażujący slajd.

5. Przestrzeń na dialog i interakcje z klientami.

W scenariuszu prezentacji firmowej zaplanuj miejsca, w których będziesz rozmawiał ze swoimi klientami. Zadawaj pytania, aby dowiedzieć się, na czym najbardziej zależy klientowi. Rozmawiaj o wyzwaniach i doświadczeniach odbiorcy, by lepiej go zrozumieć. Przedstawiaj rozwiązania i korzyści w odpowiedzi na zidentyfikowane potrzeby. Dzięki temu:

  • Poznasz ich potrzeby i oczekiwania w trakcie spotkania.
  • Zbudujesz zaangażowanie, pokazując, że ich opinia i wyzwania są dla Ciebie ważne.
  • Dostosujesz przekaz na bieżąco, uwzględniając to, co klienci uznają za najistotniejsze.
  • Zbudujesz relację opartą na wzajemnym zrozumieniu, co zwiększy szanse na owocną współpracę.

Czy grafika może być szablonowa?

Tak, ale treść prezentacji musi być szyta na miarę. Tu nie ma miejsca na kompromisy.

 

Podsumowanie

Uniwersalne wzorce prezentacji mogą być kuszące, ale rzadko przynoszą realne efekty. Dopasowany scenariusz, oparty na głębokim zrozumieniu klienta, to dziś absolutny standard. Jeśli chcesz, aby Twoje prezentacje były skuteczne, przemyślane i angażujące – postaw na personalizację.

Chcesz stworzyć prezentację, która zachwyci Twoich klientów i zwiększy szanse na współpracę? Skontaktuj się z nami – pomożemy Ci osiągnąć sukces!

1920 1080 PREZENTIKA Profesjonalne Prezentacje
Podziel się tym wpisem
Start Typing
Preferencje prywatności
Kiedy odwiedzasz naszą stronę internetową, może ona przechowywać za pośrednictwem Twojej przeglądarki informacje z określonych usług, zwykle w formie plików cookie. Tutaj możesz zmienić swoje preferencje prywatności. Warto zauważyć, że zablokowanie niektórych rodzajów plików cookie może mieć wpływ na komfort korzystania z naszej strony internetowej i usług, które jesteśmy w stanie zaoferować.
Nasza strona internetowa używa plików cookie, głównie od usług stron trzecich. Określ swoje preferencje prywatności i/lub wyraź zgodę na używanie przez nas plików cookie np. Google.